شماره ثبت :531911
مرزداران،خیابان ابراهیمی،برج الوند،طبقه 7 ، واحد 707
44382942
09122031998
info@apadanaweb.com
info@apweb.ir

تجربه کاربری (UX Design)

تجربه کاربری (UX Design)

طراحی تجربه کاربری (UX Design) چیست ؟

در این مقاله به این سوال پاسخ می دهیم که UX چیست ؟ چه کسانی به آن نیاز دارند؟چرا UX اینقدر مهم است ؟ چه کاربردهایی دارد ؟ و بسیاری از سوالات دیگر …

 

 

تجربه کاربری (UX) چیست؟

در سراسر دنیا همه شرکت های بزرگ در حال طراحی محصولاتی هستند که در نهایت به دست ما میرسد و ما از آنها استفاده می کنیم . تجربه‌های خوب و بدی که ما در استفاده از این محصولات داریم باعث می شوند که اونها رو بخریم یا نخریم.

 طبیعتا وقتی این تجربه‌ها تا این حد مهم هستند که روی تصمیم‌گیری‌های ما تاثیر مستقیم دارند، صعنتی بوجود می آید که تمرکزش روی خلق تجربه‌های شیرین‌تر برای کاربران باشد. به این صنعت ، صنعت تجربه کاربری گفته می شود.

تجربه کاربری در ویکی‌پدیا اینطور تعریف شده: «تجربه کاربری، خلق هر چیز معنا دار و به یاد ماندنی است که توسط یک سازمان برای مشتریان ایجاد می‌گردد.» آقای Jesse James Garrett هم در یکی از کتاب‌های خودش به نام « المنت‌های تجربه کاربری » میگه:

تجربه کاربری یعنی نگاه به کاربرد محصول از بیرون. یعنی از همان سمتی که مردم به نحوه عملکردش نگاه می‌کنند.

 

طراحی تجربه کاربری چه حوزه‌هایی را پوشش میدهد؟

یکی از چیزهایی که در طراحی تجربه کاربری کمی فریبنده است اینست که اغلب افرادی که تازه با آن آشنا می‌شوند فکر می‌کنند تجربه کاربری یه موضوع مستقل است . اما در واقع اینطور نیست و تجربه کاربری از ترکیب و هماهنگی بین چند حوزه دیگر به وجود می آید. در اینجا چند تا از مهمترین حوزه‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

طراحی تعاملی (Interaction Design)

طراحی تعاملی به عنوان یکی از المنت‌های اصلی طراحی تجربه کاربری شناخته می‌شود و مربوط می‌شود به روش تعامل وب‌سایت‌ها با انسان. چون وب‌سایت‌ها ابزار‌های تکنولوژیک خشنی هستند، ارتباط انسان با این ابزار‌ها کمی متفاوتر به نظر می‌رسد. معمولا کاربران شما نمی‌توانند خیلی راحت به وب سایت شما اعتماد کنند. به همین دلیل ارتباط انسان با چنین ابزار‌هایی ( به عنوان یک موجود اجتماعی) نیاز به یک رویکرد تعاملی و دوطرفه دارد.

رابط کاربری و طراحی دیداری (User Interface Design)

ما نمی‌خواهیم مباحثی مثل روانشناسی گشتالت و یا ادراک دیداری رو بشکافیم ولی به طور کلی طراحی دیداری ( طراحی گرافیکی) یعنی روش استفاده از عناصر بصری مثل رنگ، تصاویر و سمبل ها، برای انتقال یک پیام به کاربر. غیر از این شامل روش استفاده کاربر از محصول هم می‌شود.

کاربردپذیری (Usability)

کاربردپذیری یعنی طرح این سوال که برای رسیدن به یک هدف مشخص، باید چه امکاناتی را در اختیار کدام دسته از کاربران قرار بدهیم که منجر به استفاده موثر، رضایت بخش و با بهره وری بالا بشود ؟ هرچند که کاربردپذیری خوب، برای خلق یک تجربه کاربری موثر ضروری است، اما به تنهایی هم تضمینش نمی‌کند و باید به توانایی انسان در استفاده از وب سایت و یا یک نرم افزار خاص هم توجه داشته باشیم.

قابلیت دسترسی (Accessibility)

قابلیت دسترسی یعنی وجود سیستمی برای وصول، استفاده و درک آسان. وجود ابزار‌های پیمایشی مناسب (مانند منو ها) که باعث شوند کاربر خیلی آسان به قسمت‌های مختلف سایت دسترسی داشته باشد، همینطور بعد از دسترسی به هر قسمت برای استفاده از آن با پیچیدگی روبرو نشود و در نهایت اینکه بتواند در کمترین زمان به درک جامعی از وب سایت برسد ، مجموعه مسائلی هستند که قابلیت دسترسی روی آنها تمرکز دارد.

تعامل انسان و کامپیوتر (HCI)

شاید بشود گفت تعامل انسان و کامپیوتر موضوع اصلی تجربه کاربری است. در واقع ما باید تجربه کاربر را در طراحی‌ها دخالت بدهیم. می‌توانیم این بخش را به عنوان نتیجه گیری هم در نظر بگیریم و بگوییم به طور کلی در طراحی تجربه کاربری، درک احساسات بازدید کننده‌های یک وب سایت، کلید اصلی است. اولین قدم در طراحی تجربه کاربری این است که ببینیم چه چیزی می تواند باعث شود کاربر مایل به بازدید از وب سایت ما باشد؟

معماری اطلاعات (Information Architecture)

اگه بخواهیم تعریفی که انستیتو جهانی معماری اطلاعات ارائه می‌کند را ساده کنیم، معماری اطلاعات علم و هنری است که کمک می‌کند کاربران دسترسی بهتری به اطلاعات داشته باشند. به عبارتی معماری اطلاعات یعنی کمک به کاربر برای اینکه بتواند داطلاعات را راحت‌تر پیدا کند.

طراح تجربه کاربری (UX Designer) کیست؟

به هرکسی که در یکی و یا همه حوزه‌های ذکر شده کار می‌کند میتوانیم متخصص و طراح تجربه کاربری بگوییم . معمولا متخصصین تجربه کاربری دو دسته هستند. دسته اول آنهایی که به صورت عمومی در همه و یا اکثر حوزه‌ها تخصص دارند و  طراحان همه فن حریف (Generalist) می باشند . دسته دوم هم آنهایی هستند که توی یکی از این حوزه‌ها به صورت تخصصی وارد شده اند و خودشان را با همان عنوان معرفی می‌کنند. مثلا میگویند طراح رابط‌ کاربری، معمار اطلاعات و یا متخصص طراحی تعاملی (Specialist).

طراح تجربه کاربری کسی است که حواسش به تجربه‌های خوب و بد کاربران محصول شماست.طراحی تجربه کاربری (UX Design) ساده اما پیچیده است.

تجربه کاربری چیزی به همین سادگی است که توضیح دادیم. اما انجام همین کار ساده گاهی آنقدر پیچیده می‌شود که حتی حرفه‌ایی‌ترین طراحان هم در انجامش به مشکل بر می‌خورند. این پیچیدگی دو دلیل عمده دارد:

  •  ما با رفتارهای پیچیده انسانی سروکار داریم و این انسان‌ها خیلی پیچیده‌تر از اونی هستند که بشود در موردشان تصمیم قطعی و دفعی گرفت.

  •  تجربه‌های کاربران مدام در حال تغییره بنابراین هر روز با مسائل جدید برخورد می‌کنیم که نیاز به راه حل‌های جدیدی هم دارند.

طراحی تجربه کاربری و وب

طراحی تجربه کاربری در وب‌سایت‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. وقتی می‌گوییم سایت یا وب‌سایت منظورمان هم سایت‌های محتوا گراست و هم وب‌اپلیکیشن‌های تعاملی.

اگه قصد دارید کاربری را از سایتتان فراری بدهید، هیچ چیز ساده‌تر از این نیست که کاری کنید که احساس حماقت کند.

سایت یک ابزار تکونولوژیک پیچیده است و کاربران وقتی از یک ابزار پیچیده استفاده می‌کنند کافی است چیزی درست کار نکند، فورا شروع می‌کنند به سرزنش کردن خودشان. فکر می‌کنند ممکن است یک جای کار اشتباهی انجام داده باشند یا اینکه نحوه کار کردن باهاش رو بلد نیستند. مقصر آنها نیستند که سایت درست کار نمی‌کند. اما آنها در هر حالت احساس حماقت می‌کنند.

کاربرانتان را در نظر داشته باشید

متد ایجاد یک تجربه کاربری مؤثر را  «طراحی کاربر محور» می‌گویند. مفهوم کلی طراحی کاربر محور بسیار ساده است : کاربر را در هر مرحله از طراحی محصول معیار قرار بدهید. با وجود این، همین مفهوم ساده دارای معانی پیچیده است.

بزرگترین دلیل که می‌گویند طراحی تجربه کاربری باید برای شما مهم باشد این است که برای کاربران شما مهم است.


پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
6 ⁄ 6 =


مشاهده نمونه کارها
شارژ گوگل ads