تهران
میدان پونک ساختمان 72 طبقه 2 واحد 4
02144435760
02144473047
info@apadanaweb.com
info@apweb.ir



وبلاگ1  با سایدبار سمت راست


7 نکته ی دقیق در مورد چگونگی بهبود وب سایت شما در سال 2018

همانگونه که همه می دانیم گوگل سایتهایی که از نظر فنی عالی هستند ، دوست دارد. اگر می خواهید سایت های خود را رتبه بندی کنید تا آنجا که امکان دارد، هیچ جایگزینی برای اطمینان از این نیست که شما اصول اولیه را رعایت کنید .

در این مقاله می خواهم به هفت دلیل که سایت شما در حال اجرا نیست اشاره کنیم. اگر شما بتوانید این مسائل را حل کنید، سایت شما در بهترین موقعیت ممکن برای این سال و آینده قرار خواهد گرفت.

1. بهینه سازی سایت برای تلفن همراه

در حال حاضر بازدید سایت از طریق موبایل بیش از 52 درصد از ترافیک وب را در سراسر جهان در اختیار دارد. در کشورهایی مانند ایالات متحده و بریتانیا این عدد نزدیک به 60 درصد است. داشتن یک سایت تلفن همراه خوب که بتواند کسب و کار شما را بهبود بخشد ضروری است.

نسخه تلفن همراه یک سایت برای رتبه بندی سایت در گوگل به جای نسخه دسکتاپ، باعث می شود که سایت های تلفن همراه نیز از دید موتور جستجوی گوگل ضروری باشند.

سه راه حل مشترک برای ارتقا و بهبود سایت های تلفن همراه وجود دارد:

m.example.com – راه حل اصلی؛ شامل ایجاد یک سایت جداگانه در زیر دامنه “m.” و هدایت کاربران تلفن همراه به آن است

Responsive – فقط یک مجموعه از کد HTML ایجاد و نگهداری می شود، اما بر اساس اندازه صفحه نمایش به صورت متفاوت ارائه می شود
در حالی که هر سه راه حل قابل قبول است، گوگل روشی را ترجیح می دهد که به روش پاسخگو نامیده می شود.

از نقطه نظر توسعه دهندگان و مدیران وب، به این معنی است که باید با یک مجموعه از کدهای HTML برخورد کنید، که باعث می شود ساخت، نگهداری و ردیابی سایت بسیار ساده تر شود.

اگر شما با چندین سایت از طریق m برخورد کنید خدمت پویا، نظارت بر سفر مشتری بسیار سخت تر می شود، و ما می دانیم که بسیاری از مراحل تبدیل شامل بازدید از دستگاه های مختلف می شود.

در سال 2018 ، سخت است که در مورد شرایطی که طراحی پاسخگو بهترین راه حل تلفن همراه نیست، فکر کنید. در حالی که گوگل به طور فعال سایت های تلفن همراه غیر پاسخگو را جریمه نمی کند،اما اگر سایتی در تلفن همراه نیز پاسخگو باشد حتما مزایای آن را خواهند دید .

2. AMP برای محتوا و تبلیغات

AMP چیست؟

AMP یک پروژه تحت نظر گوگل است که هدف آن افزایش سرعت ارائه محتوا با استفاده از کدهای ساده مانند AMP HTML در صفحه ابزارهای کوچک مانند موبایل می باشد. به عبارت ساده تر، AMP یک راهی برای ایجاد صفحات وب برای محتوای استاتیک و به صورت HTML  ( صفحاتی که بسته به رفتار و عملیات کاربر تغییری نمی کنند) است که باعث بارگذاری سریع آن ها می گردد.

این احتمالا بحث برانگیز ترین نکته در این قسمت است. بسیاری از بازاریابان دیجیتال ، قبلا پرچم های هشدار دهنده ای را در مورد AMP (صفحه های صفحات شتاب دهنده) مشاهده کرده اند که باعث تشویق مدیران وب و بازاریابان برای ارزیابی بهتر سایت میشود

.

 AMP برای کسب و کارها مهم است و این اهمیت در آینده افزایش خواهد یافت. به طور خاص، ناشران خبره و صاحبان فروشگاه های بزرگ بلندپرواز باید توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشند.

 هدف AMP سرعت بخشیدن به مرور سایت در تلفن همراه است.

به کارگیری AMP در حال افزایش است، و می توان آن را به عنوان یک استاندارد وب جدید تلقی کرد که تمام سایت ها باید به آن دست یابند، همانطور که گواهینامه SSL استاندارد شده است.

همانطور که در تصاویر زیر با آیکون AMP رعد و برق  نشان داده شده است.

هنوز اطمینان نیست که تا چه اندازه این استاندارد به طور کامل پذیرفته خواهد شد، اما آنچه در حال حاضر مشخص است این است که سرعت سایت بسیار مهم است .

3. سرعت سایت

در حالی که سرعت محتوای AMP توسط گوگل کنترل می شود، هیچ دلیلی وجود ندارد که شما از طریق اقدامات خود به یک وب سایت واقعا سریع دسترسی پیدا کنید. معماری سرور شما، طراحی سایت و ذخیره سازی می تواند به گونه ای تنظیم شود که سایت شما سریعا بر روی تمام دستگاه ها بارگیری شود.

راه های مختلفی وجود دارد که شما می توانید سرعت سایت را بهینه سازی کنید. در اینجا چند مورد را مشاهده می کنید:

درخواست : جایی که اطلاعات وبسایت از سرور درخواست می شود.
پاسخ : هنگامی که سرور فایل های مورد نیاز برای ایجاد صفحه وب را جمع آوری می کند.
رندر : هنگامی که مرورگر منابع را از منابع دیگر، مانند یک فایل جاوا اسکریپت اضافه می کند.
راه هایی برای بهینه سازی سرعت هر مرحله وجود دارد. هنگامی که همه مراحل بهینه سازی می شوند، سایت شما به طور قابل توجهی سریعتر می شود .

درخواست – با استفاده از CDN و فایل های کمتر
CDN ها بین سرور و مرورگر قرار می گیرند تا تصاویر، CSS و جاوا اسکریپت را به کاربر نزدیک تر کنند. در برخی موارد ، شما حتی می توانید کل سایت را بر روی CDN قرار دهید.

پاسخ – ذخیره سازی و HTTP / 2
وب سایت های مدیریت پویا و محتوا شامل محتویات در یک پایگاه داده، قالب های یک ظاهر طراحی شده و نوعی بسته نرم افزاری می باشند. برای جلوگیری از سرور نیاز به جمع آوری محتوای سایت برای هر کاربر، ما می توانیم آن را ذخیره کنیم تا یک نسخه آماده از سایت را ذخیره کنیم.

ذخیره سازی را می توان در CMS سایت انجام داد، اما ذخیره سازی سرور نیز می تواند برای ذخیره تنظیمات قوی تر در سطح سرور استفاده شود. ذخیره سازی و CDN ها نیز به خوبی ترکیب می شوند، زیرا شما می توانید کل صفحات را در یک CDN ذخیره کنید تا درخواست را قبل از دسترسی به سرور مشاهده کنید.

شما همچنین می توانید از آخرین تکنولوژی سرور مانند HTTP / 2 برای سرعت بخشیدن  استفاده کنید.

ساخت و رندر – بهینه سازی مسیر بحرانی و بارگذاری فایل ها به صورت یکپارچه.
اگر برخی از تکنیک های ذکر شده در دو بخش قبلی را استفاده کرده اید، فرآیند سریعتر خواهد شد، اما اقدامات بیشتری می توانید انجام دهید تا زمان لازم برای رندر صفحه در مرورگر کاربر کاهش یابد.

اگر شما به دنبال راه هایی برای سرعت بخشیدن به فرآیند سرعت هستید، لازم است مطمئن شوید که فایل های جاوا اسکریپت و CSS بزرگ بارگذاری نمی شود. در صورت امکان، تمام جاوا اسکریپت ها باید در پایین صفحه اولویت بندی شوند، CSS باید فقط در صورت لزوم بارگذاری شود. بهینه سازی سرعت سایت یک فعالیت بسیار فنی است .

 

4. درک چگونگی مرورگرهای Google یا جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت در حال تبدیل شدن به یک ابزار محبوب در توسعه وب مدرن است، اما گوگل از لحاظ تاریخی تلاش کرده است صفحاتی را که به این طریق ارائه می شوند، ردیابی کند.

چارچوب جاوا اسکریپت اساسا صفحات را از JS رندر می کند، تعداد کمی از کدهای HTML از یک سرور بارگذاری می شوند. سایتهایی که به این روش ساخته شده اند تنها نیاز به درخواست سرور برای اطلاعات مربوط به محصول یا صفحه دارند. همه چیز به صورت پویا ساخته شده است.

چندین چارچوب جاوا اسکریپت محبوب وجود دارد: Vue، React، and Angular. همه این موارد محتوای مشابه را ارائه می دهند.

5. طراحی سایت های بین المللی

در دوره طبیعی کار ما، نمونه های خوب و بد بین المللی را بر اساس یک بار در هفته می بینید. آژانس های مختلف و برندها برای مدت زمان زیادی در حال ایجاد و طراحی وب سایت هایی برای کشورهای مختلف هستند،.

 هر چه بیشتر بتوانید سایت خود را در سرتاسر دنیا و زبان های مختلف به دست آورید، سایت شما بهتر می شود .

پیاده سازی درست بین المللی کردن این است که کاربر یک سایت را در زبان خود قرار می دهد یا در کشور خود هدف قرار می گیرد. گوگل به مراتب بهتر در خدمت به کاربران مختلف محتوا مناسب برای کشور خود را، اما هنوز هم وجود دارد که وب سایت ها باید انجام شود تا اطمینان حاصل شود که تجربه کاربران خود را به عنوان خوب است که ممکن است.

گوگل به این امر کمک کرده است که برای بازاریابان جستجوی آلی برای ایجاد بینگانی با ارائه یک متا تگ به نام “hreflang” کمک کند. این یک برچسب است که در یک صفحه HTML قرار دارد. برچسب نشسته در یک عنصر لینک است و شامل هر دو زبان و صفحه است که کاربر باید ببینید که آیا آنها زبان را صحبت می کنند.

6. قرار دادن محتوا 

 مزیت اصلی برای مدیریت محتوا : بهبود عملکرد برای کلمات کلیدی مرتبط و بهبود تجربه کاربر.

گوگل همیشه به دنبال رتبه بندی سایت ها با سطح بالایی از اطلاعات در مورد موضوعات مربوط به سایت است ، حتی اگر این اطلاعات در یک صفحه وجود نداشته باشد . علاوه بر این، تعداد بیشتری از لینک های داخلی از طریق کوکی ها و لینک های متنی باعث می شود که صفحات Google برای پیدا کردن و فهرست بندی آسان تر شوند و روابط موضعی یک گروه از صفحات را تقویت کند.

7. بررسی محتوا و استراتژی های قدیمی شما

گاهی اوقات بهترین راه برای آماده سازی برای آینده، بهینه سازی سایت چیزی است که شما در حال حاضر دارید. تعدادی از راه های مختلف برای انجام این کار وجود دارد.

یک روش این است که به رتبه بندی فعلی خود به عنوان فرصت های پیروزی نگاه کنید. ممکن است گوگل صفحات شما فقط از صفحه اول رتبه بندی کند یا  از سه نتیجه بالا. با ایجاد پیوندهایی به این صفحات، به روز رسانی محتوا و یا اضافه کردن رسانه های مرتبط، می توانید آنها را موفقتر سازید.


تجربه کاربری بازی:چگونه برای بازی های موبایل می شود

فن آوری های تلفن همراه در حال تغییر نه تنها در وب و یا بازی ، بلکه در شیوه زندگی ماست. بنابراین تعجب آور نیست که این رشد سرمایه گذاران را جذب می کند که به نوبه خود سیستم عامل های تلفن همراه را برای توده های وسیع تری در دسترس قرار می دهند.
بحث در مورد چگونگی ایجاد برنامه های تلفن همراه قابل استفاده با UX بی عیب و نقص وجود دارد، اما تعداد کمی از مردم در مورد تجربه بازی های تلفن همراه صحبت می کنند.

چالش های UX در بازی های موبایل

بازی های موبایل مانند بازی های PC یا کنسول نیستند. تفاوت های عمده بین این سه سیستم عامل اصلی وجود دارد که باید از لحاظ تجربه بازی در نظر گرفته شوند.

  • اندازه صفحه نمایش : بازی های PC و کنسول در صفحه نمایش های بزرگ در مقایسه با بازی های موبایل پخش می شوند. این تا حد زیادی روی طراحی تاثیر می گذارد.

  • ارگونومی احتمالا بزرگترین چالش در تجربه کاربر تلفن همراه این است که بازیکنان در واقع دستگاه بازی را در دست دارند. این به این معنی است که بازیکن هر دو کنترل های بازی و صفحه را نگه می دارد، که باعث می شود طراحی رابط کاربری ارگونومیک سخت تر شود.

  • صفحه کنترل لمسی ، صفحه نمایش لمسی دارای بازخورد لمسی نیست و سخت تر از آن است که همانند تجربه بازی به عنوان PC یا کنسول، به ویژه در بازی های پیچیده تر، ارائه شود.

    با توجه به محدودیت ها و فرصت ها، توسعه دهندگان بازی های تلفن همراه به نظر می رسد در بازی های گاه به گاه که در آن بیشتر بازی های تلفن همراه ارائه می دهند، بیشتر تمرکز می کنند. اما چگونه می توانیم از نقاط قوت پلتفرم موبایل استفاده کنیم، در حالی که حداقل ناراحتی صفحه نمایش کوچک و کنترل های عجیب و غریب را کم می کنیم؟

ایجاد آموزش آسان و دوستانه

یک باور عمومی وجود دارد که بازیکنان از آموزش ها متنفر هستند. این درست نیست.
بازیکنان از آموزش هایی که با متن سنگین هستند خجالت می کشند . متاسفانه، این وضعیت بیشتر در آموزشهای بازی موبایل است. بعضی از توسعه دهندگان ترجیح می دهند که بدون آموزش باشند، که برای یک دسته از انواع بازی مانند Flappy Bird صدق می کند.

اما یک آموزش خوب می تواند برای تجربه بازیکن مفید باشد. این آموزش یک درک فوری از داستان بازی و کنترل های اساسی ایجاد می کند که باعث بهبود بازی و سهولت استفاده می شود.

یک آموزش قابل استفاده با کمترین متن ممکن است کوتاه و قابل درک باشد. کاربران مجبور می شوند تا بازی کنند. اطمینان حاصل کنید که گزینه “skip tutorial” برای کاربران با تجربه داشته باشید و برای بقیه، زمان تکمیل آموزش را کمتر از یک دقیقه نگه دارید.

بازی TwoDots با آموزش آن کار بسیار خوبی می کند. همانطور که سطح ابتدایی بازی را بازی می کنید،  یاد میگیرید که در طول مسیر بازی کنید.

 

طراحی برای صفحات کوچک

فضای صفحه نمایش محدود باعث می شود که هر اینچ از آن ارزشمندتر باشد و طراحان باید آن را با استفاده عاقلانه، با توجه به اینکه کاربر چگونه دستگاه را نگه می دارد. در اکثر بازی های PC، دکمه ها و کنترل های عمل در گوشه های UI پر شده است، که طبیعی است برای تجربه دسک تاپ، اما در تلفن همراه غیر قابل استفاده می شود. به طور متوسط ​​کاربران تلفن همراه به سختی به گوشه های صفحه می رسد. بنابراین بهتر است مهمترین دکمه ها را در مرکز صفحه نگه دارید. این عمدتا به نمای پرتره اشاره دارد، اما در بسیاری از موارد برای بازی های منظره نیز درست است. برخی از بازی ها حتی از نمایش منظر هم پشتیبانی نمی کنند. اگر این محدودیت به شما کمک می کند تا یک تجربه بهتر بازیکن را طراحی کنید، قطعا برای آن می روید.

استفاده از حرکات بصری

با تمام معایب صفحه نمایش لمسی در بازی موبایل، یک ابزار منحصر به فرد وجود دارد که تمام تفاوت ها را ایجاد می کند : حرکات. این یکی از دلایلی است که باعث می شود بازی های موبایل لمسی دارای چنین موفقیت بزرگی باشند .
حرکات بازی را طبیعی تر و لذت بخش تر می کنند. این همچنین زمینه خوبی برای راه حل های نوآورانه ای است که می تواند بازی ها را سرگرم کننده تر کند. اما سعی کنید این حرکات را در یک سطح بصری نگه دارید. در عوض شما می توانید عمیق تر به داستان بازی خود بروید و سعی کنید با حرکات جدیدی که از رفتار انسانی الهام می گیرد و از تجربه با بازیکنان بهره مند شوید.

یک نمونه عالی از حرکات الهام گرفته از دنیای واقعی را می توان در بازی پرندگان عصبانی پیدا کرد، جایی که از پرتاب کش به پرندگان سحر آمیز استفاده می کنید.

 

بازی ها باید سرگرم کننده باشند

این یک قاعده است . حقیقت این است که اگر بازی سرگرم کننده باشد هیچ چیز دیگری مهم نیست. کاربران بدون توجه به نقص های جزئی و طراحی ضعیف، به بازی می پیوندند. به عنوان مثال، Flappy Bird را نگاه کنید – از طرح خوبی برخوردار نیست و از حرکات بصری استفاده نمی کند. همه چیز در بهره برداری است. اما این بازی نمودار فروش برنامه را منفجر کرد، زیرا سرگرم کننده است.
“این بازی سرگرم کننده به لحاظ پخش اول، طراحی دوم و کامپیوتر سوم است.”

نگران نباشید که کاربران را به چالش بکشید ،آنها را تصور کنید ، این موجب کنجکاوی بدون نقاط قوت و ضعف می شود. یکی دیگر از راه های عالی برای نگه داشتن کاربران در بازی این است که به طور مداوم  بازی با ویژگی های جدید و یا حالت های بازی به روزرسانی شود. خوانندگان مترو یک مثال خوب است. این یک بازی کلاسیک دونده است، اما در آن یک شهر جدید پیدا می کنید.

 

طراحی بازی معنی دار

یک بازی موبایل یک تجربه دینامیک است و بازخورد کاربر واضح و جامع و مهم است. بازی باید برای بازیکن حساس باشد. باید یک هدف روشن برای کاربر داشته باشد. هر چه در بازی اتفاق می افتد باید علتی داشته باشد که برای بازیکن به وضوح قابل درک است.

مهمتر از همه، بازیکن باید کنترل بازی را احساس کند و مطمئن شود حداقل راهی برای برنده شدن وجود دارد، در غیر این صورت بی معنی خواهد بود.


طراحی تجربه کاربری (UX Design) چیست ؟

در این مقاله به این سوال پاسخ می دهیم که UX چیست ؟ چه کسانی به آن نیاز دارند؟چرا UX اینقدر مهم است ؟ چه کاربردهایی دارد ؟ و بسیاری از سوالات دیگر …

 

تجربه کاربری (UX) چیست؟

در سراسر دنیا همه شرکت های بزرگ در حال طراحی محصولاتی هستند که در نهایت به دست ما میرسد و ما از آنها استفاده می کنیم . تجربه‌های خوب و بدی که ما در استفاده از این محصولات داریم باعث می شوند که اونها رو بخریم یا نخریم.

 طبیعتا وقتی این تجربه‌ها تا این حد مهم هستند که روی تصمیم‌گیری‌های ما تاثیر مستقیم دارند، صعنتی بوجود می آید که تمرکزش روی خلق تجربه‌های شیرین‌تر برای کاربران باشد. به این صنعت ، صنعت تجربه کاربری گفته می شود.

تجربه کاربری در ویکی‌پدیا اینطور تعریف شده: «تجربه کاربری، خلق هر چیز معنا دار و به یاد ماندنی است که توسط یک سازمان برای مشتریان ایجاد می‌گردد.» آقای Jesse James Garrett هم در یکی از کتاب‌های خودش به نام « المنت‌های تجربه کاربری » میگه:

تجربه کاربری یعنی نگاه به کاربرد محصول از بیرون. یعنی از همان سمتی که مردم به نحوه عملکردش نگاه می‌کنند.

طراحی تجربه کاربری چه حوزه‌هایی را پوشش میدهد؟

یکی از چیزهایی که در طراحی تجربه کاربری کمی فریبنده است اینست که اغلب افرادی که تازه با آن آشنا می‌شوند فکر می‌کنند تجربه کاربری یه موضوع مستقل است . اما در واقع اینطور نیست و تجربه کاربری از ترکیب و هماهنگی بین چند حوزه دیگر به وجود می آید. در اینجا چند تا از مهمترین حوزه‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

طراحی تعاملی (Interaction Design)

طراحی تعاملی به عنوان یکی از المنت‌های اصلی طراحی تجربه کاربری شناخته می‌شود و مربوط می‌شود به روش تعامل وب‌سایت‌ها با انسان. چون وب‌سایت‌ها ابزار‌های تکنولوژیک خشنی هستند، ارتباط انسان با این ابزار‌ها کمی متفاوتر به نظر می‌رسد. معمولا کاربران شما نمی‌توانند خیلی راحت به وب سایت شما اعتماد کنند. به همین دلیل ارتباط انسان با چنین ابزار‌هایی ( به عنوان یک موجود اجتماعی) نیاز به یک رویکرد تعاملی و دوطرفه دارد.

رابط کاربری و طراحی دیداری (User Interface Design)

ما نمی‌خواهیم مباحثی مثل روانشناسی گشتالت و یا ادراک دیداری رو بشکافیم ولی به طور کلی طراحی دیداری ( طراحی گرافیکی) یعنی روش استفاده از عناصر بصری مثل رنگ، تصاویر و سمبل ها، برای انتقال یک پیام به کاربر. غیر از این شامل روش استفاده کاربر از محصول هم می‌شود.

کاربردپذیری (Usability)

کاربردپذیری یعنی طرح این سوال که برای رسیدن به یک هدف مشخص، باید چه امکاناتی را در اختیار کدام دسته از کاربران قرار بدهیم که منجر به استفاده موثر، رضایت بخش و با بهره وری بالا بشود ؟ هرچند که کاربردپذیری خوب، برای خلق یک تجربه کاربری موثر ضروری است، اما به تنهایی هم تضمینش نمی‌کند و باید به توانایی انسان در استفاده از وب سایت و یا یک نرم افزار خاص هم توجه داشته باشیم.

قابلیت دسترسی (Accessibility)

قابلیت دسترسی یعنی وجود سیستمی برای وصول، استفاده و درک آسان. وجود ابزار‌های پیمایشی مناسب (مانند منو ها) که باعث شوند کاربر خیلی آسان به قسمت‌های مختلف سایت دسترسی داشته باشد، همینطور بعد از دسترسی به هر قسمت برای استفاده از آن با پیچیدگی روبرو نشود و در نهایت اینکه بتواند در کمترین زمان به درک جامعی از وب سایت برسد ، مجموعه مسائلی هستند که قابلیت دسترسی روی آنها تمرکز دارد.

تعامل انسان و کامپیوتر (HCI)

شاید بشود گفت تعامل انسان و کامپیوتر موضوع اصلی تجربه کاربری است. در واقع ما باید تجربه کاربر را در طراحی‌ها دخالت بدهیم. می‌توانیم این بخش را به عنوان نتیجه گیری هم در نظر بگیریم و بگوییم به طور کلی در طراحی تجربه کاربری، درک احساسات بازدید کننده‌های یک وب سایت، کلید اصلی است. اولین قدم در طراحی تجربه کاربری این است که ببینیم چه چیزی می تواند باعث شود کاربر مایل به بازدید از وب سایت ما باشد؟

معماری اطلاعات (Information Architecture)

اگه بخواهیم تعریفی که انستیتو جهانی معماری اطلاعات ارائه می‌کند را ساده کنیم، معماری اطلاعات علم و هنری است که کمک می‌کند کاربران دسترسی بهتری به اطلاعات داشته باشند. به عبارتی معماری اطلاعات یعنی کمک به کاربر برای اینکه بتواند داطلاعات را راحت‌تر پیدا کند.

طراح تجربه کاربری (UX Designer) کیست؟

به هرکسی که در یکی و یا همه حوزه‌های ذکر شده کار می‌کند میتوانیم متخصص و طراح تجربه کاربری بگوییم . معمولا متخصصین تجربه کاربری دو دسته هستند. دسته اول آنهایی که به صورت عمومی در همه و یا اکثر حوزه‌ها تخصص دارند و  طراحان همه فن حریف (Generalist) می باشند . دسته دوم هم آنهایی هستند که توی یکی از این حوزه‌ها به صورت تخصصی وارد شده اند و خودشان را با همان عنوان معرفی می‌کنند. مثلا میگویند طراح رابط‌ کاربری، معمار اطلاعات و یا متخصص طراحی تعاملی (Specialist).

طراح تجربه کاربری کسی است که حواسش به تجربه‌های خوب و بد کاربران محصول شماست.طراحی تجربه کاربری (UX Design) ساده اما پیچیده است.

تجربه کاربری چیزی به همین سادگی است که توضیح دادیم. اما انجام همین کار ساده گاهی آنقدر پیچیده می‌شود که حتی حرفه‌ایی‌ترین طراحان هم در انجامش به مشکل بر می‌خورند. این پیچیدگی دو دلیل عمده دارد:

  •  ما با رفتارهای پیچیده انسانی سروکار داریم و این انسان‌ها خیلی پیچیده‌تر از اونی هستند که بشود در موردشان تصمیم قطعی و دفعی گرفت.

  •  تجربه‌های کاربران مدام در حال تغییره بنابراین هر روز با مسائل جدید برخورد می‌کنیم که نیاز به راه حل‌های جدیدی هم دارند.

طراحی تجربه کاربری و وب

طراحی تجربه کاربری در وب‌سایت‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. وقتی می‌گوییم سایت یا وب‌سایت منظورمان هم سایت‌های محتوا گراست و هم وب‌اپلیکیشن‌های تعاملی.

اگه قصد دارید کاربری را از سایتتان فراری بدهید، هیچ چیز ساده‌تر از این نیست که کاری کنید که احساس حماقت کند.

سایت یک ابزار تکونولوژیک پیچیده است و کاربران وقتی از یک ابزار پیچیده استفاده می‌کنند کافی است چیزی درست کار نکند، فورا شروع می‌کنند به سرزنش کردن خودشان. فکر می‌کنند ممکن است یک جای کار اشتباهی انجام داده باشند یا اینکه نحوه کار کردن باهاش رو بلد نیستند. مقصر آنها نیستند که سایت درست کار نمی‌کند. اما آنها در هر حالت احساس حماقت می‌کنند.

کاربرانتان را در نظر داشته باشید

متد ایجاد یک تجربه کاربری مؤثر را  «طراحی کاربر محور» می‌گویند. مفهوم کلی طراحی کاربر محور بسیار ساده است : کاربر را در هر مرحله از طراحی محصول معیار قرار بدهید. با وجود این، همین مفهوم ساده دارای معانی پیچیده است.

بزرگترین دلیل که می‌گویند طراحی تجربه کاربری باید برای شما مهم باشد این است که برای کاربران شما مهم است.


طراحی اپلیکیشین موبایل

طراحی اپلیکیشین موبایل یک منطقه طراحی است که چند سال پیش شروع به توسعه و تکامل کرد. با راه اندازی فروشگاه App آیفون در سال 2008، توسعه برنامه های کاربردی (اپلیکیشن) تلفن همراه شروع به تبدیل شدن به یک بازار جالب شد. به دلیل وجود سخت افزار خوب تلفن همراه ، طراحی چنین برنامه هایی بیشتر و بیشتر شد شروع به رشد فزاینده ای کرد که برای کاربر یک تجربه خوب فراهم آورد .
امروزه طراحی و توسعه برنامه های کاربردی موبایل یک واقعیت است، و همه آن را می دانیم . در این مقاله شما قادر خواهید بود تا مهمترین چیزهایی را که برای شروع طراحی برنامه های تلفن همراه از آن استفاده می شود را پیدا کنید.

بازار خود را بشناسید.

یکی از اولین مواردی که باید برای آماده سازی خود برای طراحی اپلیکیشین موبایل انجام دهید، داشتن یک گوشی هوشمند است.قبل از اینکه طراح باشید، باید سعی کنید یک کاربر باشید، و با استفاده از موبایل و برنامه های آن ، به راحتی می توانید نیازهای خود و مشکلات مربوط به یک برنامه موبایل را درک کنید. تمرکز شما همیشه باید بر روی آیفون یا آندروید باشد، زیرا این دو پلتفرم رایج و سیستم عامل قابل توسعه است. به تازگی، با راه اندازی ویندوز تلفن 7، شما باید از انواع برنامه های طراحی شده در آن آگاه باشید، من هنوز هم توصیه می کنم بر روی iOS و اندروید تمرکز کنید .

بزرگترین تفاوت بین توسعه یک برنامه تلفن همراه و یک برنامه دسکتاپ یا حتی یک وب سایت، زمینه است، و همین باعث می شود که این برنامه های تلفن همراه بسیار قدرتمند و جالب باشد. هر برنامه برای هدف خاص خود، در یک زمان و مکان خاص استفاده می شود. اگر شما در حال ایجاد یک راهنمای رستوران هستید، می خواهید چیزی را ایجاد کنید که نتایج مربوطه را برای کاربر در حداقل زمان نشان می دهد، زیرا احتمالا کاربر در خیابان یا در حال حرکت است و نیاز به جستجوی سریع دارد . به عنوان یک طراح باید همیشه از آخرین برنامه ها مطلع شوید و از آخرین نسخه هایی که در حال ایجاد شدن هستند مطلع شوید.

شما می توانید برخی از تصاویر برنامه ها در هر بازار، فروشگاه App برای iOS، Google Play for Android و Apps + Games for Windows Phone را بررسی کنید. من توصیه می کنم یک سرویس را چک کنید و این سرویس را بین سیستم عامل های تلفن همراه تقسیم می کند، به این ترتیب می توانید سبک و تفاوت بین هر پلتفرم را ببینید. به عنوان مثال، شما می توانید فیس بوک برای iOS، آندروید و ویندوز تلفن را ببینید.

شما همچنین باید از دستورالعمل های طراحی برای هر پلتفرم آگاهی داشته باشید،چرا که هر کدام دارای سبک و دستورالعمل خاص خود هستند . شما می توانید دستورالعمل های رابط کاربری iOS، راهنمای رابط کاربر و دستورالعمل طراحی تجربه کاربر برای ویندوز تلفن را بررسی کنید.

الهام بخش های دیداری و بصری

اکوسیستم موبایل مداوم در حال تغییر و تکامل و نوآوری است و بسیاری از اپلیکیشن ها هر روز طراحی می شوند . از برنامه های به اشتراک گذاری عکس و بهره وری و لیست کارهای انجام شده، انواع برنامه های در دسترس برای کاربر وجود دارد. هر یک از این برنامه ها دارای سبک و تنوع بصری خاصی هستند، بسته به هدف و زمینه برنامه.
دانش بصری چیزی است که هر طراح باید آن را در هر زمینه ای بهبود بخشد. در طراحی تلفن همراه من اعتقاد دارم که هر روز یک رابط جدید، یک الگوی طراحی جدید، یک سبک جدید تلفن همراه وجود دارد.

از برنامه های بزرگ موبایل که از آنها صحبت کردیم الهام بگیرید . سایت هایی مانند mobile-patterns.com و pttrns.com صدها صفحه نمایش با کیفیت بالا از برنامه های تلفن همراه دارند. اگر می خواهید برخی از آیکون های  الهام بخش iOS را بررسی کنید، این اساسا نام تجاری برنامه شما است، همچنین می توانید از iicns.com دیدن کنید.

بدانید که چگونه کاربر می خواهد با برنامه ارتباط برقرار کند و از خودتان سوال کنید که ساده ترین و طبیعی ترین راه برای انجام یک عمل چیست و چگونه می توانید در این زمینه نوآوری کنید؟

در این الگوها، شما می توانید انواع مختلف رابط ها، منوها و پیمایش ها را مطالعه و تجزیه و تحلیل کنید و از آنها به عنوان پایه ای برای طراحی برنامه تلفن همراه خود بر اساس محتوا و هدف برنامه خودتان استفاده کنید. چند راه برای انجام یک عمل در تلفن همراه وجود دارد، و برای شما، طراح، برای طراحی و انتخاب موثرترین راه وجود دارد. الگوهای طراحی واقعا مفید هستند زیرا می توانید با ساده ترین شیوه ای که از قبل وجود دارد می توانید رابط کاربری خود را تحت تاثیر قرار می دهد. شما ابتدا طراحی خود را به صورت ذهنی تست آغاز میکنید.فکر کنید که چه چیزی برای برنامه خود مناسب تر است.

خودتان این سؤالات را مطرح کنید: «هدف اصلی من چیست؟»، «مهمترین بخش در برنامه من چیست»، «چه نوع اقداماتی باید برای کاربر انجام شود؟»). این ها سوالاتی هستند که به شما ایده میدهند.

شروع طراحی

پس از مطلع شدن، آزمایش، تماشا، الهام گرفتن ، مقایسه آنچه در خارج وجود دارد و دانستن آنچه که می توانید و باید انجام دهید، اکنون وقت آن رسیده است طراحی را امتحان کنید. اما، و با توجه به نوع شخصیتی که دارید، نباید به فتوشاپ بروید و پیکسل ها را ایجاد کنید.

برای طراحی، فقط یکی از قالب های رایگان را دانلود و  چاپ کنید. این به شما کمک خواهد کرد تا ایده های طراحی خود را به درستی در یک طرح آیفون طرح بندی کنید و آن را مستقیم بر روی کاغذ مشاهده کنید.

پس از برخی از طرح ها، احتمالا می خواهید یک نسخه اساسی از برنامه خود، نمونه اولیه خود را ایجاد کنید. بسیاری از برنامه های کاربردی برای کمک به شما وجود دارد، اما مطمئن شوید که یکی از آنهایی را که قبلا قالب آیفون دارند انتخاب کنید، به راحتی می توانید اسکلت برنامه خود را فقط با کشیدن و رها کردن عناصر ایجاد کنید تا احساسی از آنچه شما می خواهید انجام دهید. بدست آوردید.

هنگامی که صفحه نمایش و طرح بندی برنامه را گذاشتید، می توانید پیکسل های نهایی را در فتوشاپ ایجاد کنید. من توصیه می کنم که یک PSD خوب مانند این teehan + lax iOS برای کار کردن داشته باشید. به این ترتیب شما نیازی به طراحی عناصر پیش فرض iOS مانند دکمه ها، منوها، اعلان ها و غیره ندارید. نگران نباشید اگر شما برای اندروید طراحی می کنید، یک الگو برای آن وجود دارد.

همچنین در حال حاضر بسیاری از منابع طراحی موجود وجود دارد که می توانید از آن برای کمک به طراحی برنامه خود استفاده کنید. UI پاندورا از Designmodo یک بسته کامل و دقیق رابط کاربر است که در دسترس است با سبک های مختلف مختلف برای کمک به شما به سرعت و به راحتی سبک و تنوع مورد نظر خود را در برنامه خود به دست می آورد.

مثالهای طراحی برنامه موبایل

نکات نهایی

این مهمترین چیزهایی است که برای شروع طراحی برنامه های تلفن همراه از آن استفاده می شود. سعی کنید پلت فرم ، نرم افزار طراحی مورد علاقه و قالب خود را انتخاب کنید و شروع به کار کنید، این یک پلت فرم عالی برای طراحی است.

هنگامی که طراحی شما انجام می شود، سعی کنید تا نزدیک به توسعه دهنده کار کنید، تا اطمینان حاصل کنید که بینش و طراحی شما دقیقا همانطور که تصور کرده اید، توسعه یافته است و به شما کمک می کند تا همه اطلاعات مورد نیاز توسعه دهنده را ارائه بدهید. درست همانطور که در توسعه وب این کار مشکل و گاهی اوقات خسته کننده است، اما باید انجام شود تا محصول نهایی شما دقیقا همان کاری باشد که می خواهید.


زمان طراحی مجدد وب سایت 

سخت است اعتراف کنید سایت شما زشت است یا در حال اجرا نیست . شاید شما ساعت ها بر روی سایت خود فکر کرده باشید یا به انتخاب عکس ها و رنگ ها مشغول بوده باشید . هزینه های زیادی برای طراحی آن پرداخت کرده باشید . شروع دوباره این فرآیند می تواند برای هرکسی دلهره آور باشد اما می تواند یک تصمیم درست در رابطه با کیفیت زیبایی سایت شما و فرصت های طلایی آینده باشد .

علائم هشداردهنده ی نیاز به طراحی مجدد وب سایت :

 

  • فروش شما پایین آمده است . 

  • ظاهر سایت شما خوب نیست و از نشان دادن آن خجالت می کشید .

  • در موبایل قابل نمایش نیست . 

  • نگاه کلی شرکت شما با نام تجاری شما مطابقت ندارد . 

  • رقبای شما از شما پیشی گرفته اند . 

  • در رتبه بندی گوگل نیستید.

  • محتوای سایت قدیمی است و مدیریت آن سخت می باشد .

تصمیم گیری برای فرآیند طراحی مجدد سایت آسان نیست با این حال اگر سایت شما رشد سالانه را نشان ندهد احتمال دارد که برای تعمیرات اساسی دیر شده باشد.هدف هر وب سایت تجارت الکترونیک، تبدیل بازدید کنندگان به مشتریان است و اگر طراحی سایت و یا ساختار آن یک مانع در آن باشد، نیاز به تجدید نظر دارد. شناسایی مشکلاتی  که مانع از جذب کاربران بازدیدکنندگان می شود، گام مهمی در جهت درست است.

در زیر چند دلیل برای اینکه یک طراحی مجدد باید اولویت وب سایت شرکت شما و بررسی برخی از اثرات منفی را که می توانید با انجام اقدامات فعلی مواجه شوید، آمده است. اگر هر یک از این اظهارات در مورد سایت شما درست است، طراحی مجدد را برای بازخوانی مخاطبان خود در نظر بگیرید و در دنیای گسترده امروز اینترنت باقی بمانید.

تجربه کاربران سایت


اگر کاربران سایت شما را دوست نداشته باشند ، از سایت شما استفاده نمی کنند. گاهی اوقات ما چیزهایی داخل سایت می گذاریم که فکر می کنیم کار بزرگی انجام می دهند، اما بازدیدکنندگان ما نظرات دیگری دارند، گاهی اوقات سایت ها از نظر آنها خسته کننده، شکننده و بی معنا هستند. همه کاربران مانند طراح فکر نمی کنند . گاهی اوقات بهترین راه برای شناسایی مشکلات استفاده از بازدیدکنندگان خود سایت برای شناسایی نقاط ضعف سایت و موانع بین آنها و تکمیل تراکنش می باشد .

شما می توانید از تجزیه و تحلیل اطلاعات کم ارزش با توجه به میزان بازدهی ، اطلاعات مورد نظر خود را بدست آورید، اما نظرسنجی های کاربران و تحقیقات بازار هدف، می توانند شما را در مسیر درست با اطلاعات کافی راهنمایی کنند. زمان بیشتری را صرف بررسی مشتریان خود کنید .

آنچه آنها دوست دارند، جذب چه چیزی می شوند و چه چیزی باید برای ایجاد یک معامله با شما اطمینان داشته باشند . اگر مشکلات سایت مانع فروش و یا تولید شما می شود، استفاده از یک طراحی مجدد سایت به طور بالقوه نه تنها نقص های فروشتان را حل می کند بلکه ارزش شرکت شما را به طور کلی افزایش می دهد.


طراحی سایت روز به روز پیچیده تر می شود و معمولا کار یک شخص نیست . اطمینان از طراحی سازگار و بهینه شده برای رسیدن به اهداف تجاری و ایجاد تجربه های لذت بخش برای کاربران بسیار حائز اهمیت می باشد .

یک راهنمای شیوه نگارش طراحی سایت به ما کمک میکند تا بتوانیم در میان صفحات مختلف سایت یکپارچگی ایجاد کنیم .

آقای لوک کلوم (Luke Clum) استفاده از راهنمای سبک طراحی وبسایت را به عنوان اولین گام در طراحی وب مطرح کرده است و در این مقاله میخواهیم نگاه دقیق تری به چگونگی ایجاد یک راهنمای شیوه نگارش در طراحی سایت مورد استفاده در پروژه های شما داشته باشیم .

راهنمای نگارش طراحی سایت چیست ؟

یک راهنمای شیوه نگارش طراحی وب سایت مجموعه ای از عناصر از پیش طراحی شده ، گرافیک و قوانین می باشد .هم چنین باید از اینکه قطعات جداگانه وب سایت با هم سازگار هستند و در پایان یک تجربه یکپارچه را ایجاد می کنند اطمینان حاصل کنیم .

مراحل ایجاد یک سبک طراحی سایت :

1- انتخاب یک برند (نام تجاری)

ابتدا شما باید یک نام تجاری را بررسی و انتخاب نمایید و بدانید چه چیزی در آن تعریف می شود .شما باید داستان پشت نام تجاری و ارزش های آن شرکت را بدانید .پرداختن به نام تجاری در راهنمای شیوه طراحی سایت بسیار مهم است چرا که از لحاظ دیداری و حسی نماینده آن شرکت یا سازمان می باشد.

اگر شما یک طراح هستید که نمی تواند کد بنویسد می توانید از برنامه فتوشاپ استفاده کنید . اما اگر قادر به نوشتن کد هستید بهتر است از کدهای HTML استفاده کنید .

2- تایپوگرافی (طراحی لوگو)

به گفته الیور اشتاینشتاین (Oliver Reichenstein) ، تایپوگرافی 95 درصد از طراحی وب سایت است. تایپوگرافی یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی بین بازدیدکنندگان و سایت شما می باشد . استفاده از انواع تیترها نظیر H1 H2 H3 H4 H5 H6 ، نوشتن محتوا، تغییرات جسورانه ، استفاده از فونت ها و رنگ.

3- طیف رنگ 

این که انسان ها رنگ و رنگ های مرتبط با مارکهای شناخته شده را درک میکنند باورکردنی نیست . مثلا کوکاکولا ، شرط میبندم که شما الان قرمز می بینید !

یک رنگ اصلی برای لوگوی خود که در وب سایتتان قرار دارد انتخاب کنید . همچنین از رنگ های خنثی مانند سفید ، سیاه و خاکستری برای رنگهای اصلی نام تجاری خود برای برجسته سازی به کار ببرید .

4- طرز بیان 

این می تواند یک مثال ساده در طرز بیان مناسب باشد : به جای بیان “خطای 404” میتوانید بگویید “اوه شما نمیتوانید وارد شوید . خطای 404”. چیزهای کوچک اما مهم .

5- استفاده از آیکون مناسب 

آیکون ها و المان ها قدمت زیادی دارند و بزرگتر از متن و کلمات هستند . استفاده از آیکون های مناسب را در پروژه های خود فراموش نکنید .

6- تصاویر 

تصاویر هزاران کلمه را بیان می کنند .سایت شما باید شامل تصاویری باشد که سبک و جهت وبسایت را تعیین می کند .

7- فرم ها 

فرم ها سایت شما را تعاملی و پویا می کنند و کاربر می تواند داده ها را در آن وارد کند. اطمینان حاصل کنید که فرم ها بازخوردهای احتمالی شامل : پیام های خطا ، هشدار  دهنده ، پیام های موفقیت و … را دارند .

8- دکمه ها 

دکمه ها ترکیبی از رنگ ها ، فرم ها و صدا هستند .

9- فاصله گذاری 

چگونه میتوان فاصله را در راهنمای شیوه نگارش طراحی سایت قرار داد؟فاصله بین عنوان ها ، دکمه ها ، تصاویر ، فرم ها و سایر عناصر را تعریف کنید . استفاده از فاصله گذاری بسیار مهم است زیرا باعث می شود کار شما ساختاریافته و حرفه ای باشد .

 


از زمان انسان های نخستین تا کنون،بشر یک زبان مشترک داشته و آن هم تصویر است.با تصاویر میتوان کلمات و جملات را به سرعت فهماند.عکس گرفتن ممنوع،پارک کردن خودرو ممنوع،عکس غذاها برای معرفی،بیان کردن احساس و… نمونه ای اندک از تاثیر تصویر در زندگی انسانهاست.تصویر با گذشت زمان به یک علم و رشته هنری تبدیل شده است که به علم کلی آن گرافیک گفته میشود.در قرن جدید نرم افزارهای طراحی گرافیک توسعه فراوانی یافته و  به وسیله شرکتهای مختلف ارائه شده است،که شرکت Adobe سرامد و پیشتاز آنهاست.

اهمیت استفاده از خدمات طراحی گرافیک برای وبسایت

دخالت تصاویر مناسب و زیبا،در جذب مخاطب بخصوص در دنیای دیجیتال و وبسایت‌ها بسیار حائز اهمیت است و میتواند مخاطب را حتی دلبسته سایت شما کند.خدمات طراحی گرافیک سایت شامل طراحی ها،عکسها،رنگها،حاشیه ها،فونتها هستند.عکسها و طراحی ها تنها نقش تزئینی و زیبایی سایت را ندارند بلکه میتوانند کمک بسزایی برای کمک به رسیدن مخاطب به محتواها و مقصود خود را داشته باشد.ظاهر خوب یک وبسایت،همانند ظاهر مرتب یک دفتر کاری یا فروشگاه بسیار مهم است.

ظاهر مناسب برای وبسایت باعث میشود تا سایت وکسب و کار حرفه ای تر به نظر برسد،این اتفاق حس اعتماد بیشتر را به دنبال دارد،وحس اعتماد باعث فروش و یا ماندگاری میشود. استفاده از خدمات گرافیک در سایت را میتوان ناظم و آراسته کننده در سایت نام برد.

شما تنها ۵ ثانیه فرصت دارید بازدیدکننده سایت تان را نگه دارید! یک طراحی جذاب نه تنها می تواند بازدیدکننده سایت شما را نگه دارد بلکه، می تواند او را وا دارد تا سایت‌تان را زیر و رو کند و خیلی دور از ذهن نیست که همین بازدیدکننده در آینده مشتری یا پیشنهاد دهنده شما به دیگران باشد!

با توجه به اهمیت استفاده از گرافیک و تصاویر جذاب در وبسایت، ایمیل مارکتینگ و شبکه‌های اجتماعی آپادانا وب برآن شد که خدمتی جدید در این حوزه راه‌اندازی کند. در ادامه به شرح این خدمات خواهیم پرداخت با ما همراه شوید.

طراحی عناصر گرافیکی برای سایت

یک وب سایت زمانی تکمیل می‌شود که هم دارای کد های بهینه باشد و هم در لایه گرافیکی از ترکیب رنگ و عناصر زیبا استفاده شود چرا که رسانه های اینترنتی راهی جز ارتباط بصری با کابران خود ندارند، با توجه به این امر نیاز روز افزون مدیران کسب‌ و کار‌‌‌ها به طراحی گرافیکی زیبا و مطابق جدید ترین متد های طراحی احساس میشود ، آپادانا وب جهت زیباتر کردن وبسایت شما، همراه شماست.

طراحی عناصر گرافیکی برای شبکه‌های اجتماعی

 

با توجه به اهمیت روز افزون شبکه‌های اجتماعی، سبک بازاریابی نسبت به گذشته دچار تغییر نوینی شده ،بنابراین دیگر برای کسب اعتماد مشتری نمیتوان تنها به روش‌های سنتی مانند طراحی لوگو، طراحی کارت ویزیت و تبلیغات محیطی بسنده کرد بلکه باید حضوری فعال در شبکه های اجتماعی داشت ، کسب نتایج خوب از شبکه های اجتماعی نیازمند گرافیک جذاب و کاربرپسند میباشد.اگر آمادگی کسب درآمد هرچه بیشتر از طریق شبکه های اجتماعی را دارید آپادانا وب در خدمت شماست !

طراحی صفحه فرود (Landing Page) و ایمیل مارکتینگ

 

برای اطلاع مشتریان از جدید‌ترین تخفیف ها و یا خدمات جدید کسب و کار ها، بهترین روش، استفاده از ایمیل مارکتینگ و صفحات فرود میباشد،اما علاوه برا محتوای کوتاه و قدرتمند، بخش بزرگی از بازدهی این دو شیوه، بستگی طراحی گرافیکی دارد تا بازدید کنندگان تمایل مشاهده و پیگیری آن را داشته باشند . آپادانا وب آماده است شما را در جهت معرفی خدمات خود به مشتریان یاری کند .


در مقاله طراحی سایت اولین قدم برای آغاز راه‌اندازی کسب و کار حرفه‌ای درباره کلیات طراحی سایت صحبت کردیم و گفتیم که به چه صورت‌هایی یک سایت ساخته می‌شود. گفتیم که طراحی وسایت به عملیاتی می‌گویند که طی آن یک سایت به زبان‌های مختلف و با امکانات مورد نیاز مشتری پدید می‌آید. در واقع افرادی که می‌خواهند طراحی سایت انجام دهند باید اصول و قوانین اولیه آن را نیز بدانند تا به طور کاملا استاندارد بتوانند دست به عمل بزنند. همچنین باید آشنایی با موضوع سئو و بهینه‌سازی داشته باشند تا از همان ابتدا هر اطلاعات، تصویر و هر رنگی که به کار می‌برند بهینه باشد. اما امروز می‌خواهیم در چه زمینه‌ای صحبت کنیم؟ تصمیم داریم پیرامون شرط‌ های لازم برای طراحی سایت صحبت کنیم.

شرط‌ های لازم برای طراحی سایت

هر کاری شرط و شروطی دارد یا بهتر است بگویم پیش‌نیازهایی دارد که قبل از انجام هر کاری باید به آن پرداخته شود. غفلت از آن مساوی است با خراب شدن کار یا به سرانجام نرسیدن! اما به نظر شما شرط‌ های لازم برای طراحی سایت چیست؟ اینجا هستیم تا این موارد را با هم بررسی کنیم.

انتخاب نام مناسب برای سایت

کاربران باید سایت شما را با عنوان به خصوصی بشناسند و به خاطر بسپارند. در انتخاب نام سایت که به اصطلاح به آن دامنه می‌گویند بسیار دقت کنید. انتخاب دامنه، اولین پیش‌نیاز درشرط‌ های لازم برای طراحی سایت است که برای انتخاب آن مراحلی را باید رعایت کرد:

  1. درباره یک نام دامنه، خوب فکر کنید و عجولانه تصمیم نگیرید.

  2. نام دامنه شما باید نشان‌دهنده عملکرد و فعالیتتان باشد.

  3. نام دامنه نباید طولانی باشد و بهتر است تنها یک کلمه باشد.

  4. عنوانی را انتخاب کنید که در ذهن افراد ماندگار شود.  برندسازی را فراموش نکنید.

  5. از کاراکترهایی مانند “.” یا “-” استفاده نکنید.

  6. کلمه کانونی سایت خود را حتما در دامنه در نظر بگیرید. به عنوان مثال کلمه کانونی ما “طراحی سایت” است، می‌توانید از کلماتی مانند design، designer، sitedesign استفاده کنیم.

  7. بهتر است هر دو دامنه ir و com را ثبت کنید تا کسی دامنه مشابه را ثبت نکند.

خرید هاست 

در مرحله دوم یا بهتر است بگویم دومین شرط از شرط‌ های لازم برای طراحی سایت، خرید هاست باید انجام شود. چه هاستی بخریم؟ از کجا هاست بخریم؟ از کجا بدانیم هاستی که تهیه می‌کنیم، استاندارد است؟ باید به تمامی این سوالات قبل از خرید هاست، پاسخ بدهید. انتخاب هاست امری ضروریست و در این مرحله هم پیشنهاد می‌شود صبور باشید. با دقت به تحقیق و بررسی بپردازید و آنچه واقعا استاندارد و مناسب است را انتخاب کنید. ما از وردپرس استفاده می‌کنیم پس بهتر است هاست لینوکسی را انتخاب کنیم. در حال حاضر بسیاری از سرویس‌دهنده‌های معروف هاست وردپرس را ارائه می‌کنند که تمامی ملزومات برای وردپرس را داراست و شما به مراتب راحت‌تر می‌توانید سایت خود را راه‌اندازی کنید. ما در جلسات بعدی به توضیح دقیق و کامل هر سرویس می‌پردازیم اما فعلا به نکاتی که در انتخاب هاست هر شخصی باید مدنظر قرار دهد، می‌پردازیم.

  • قیمت در مقایسه با خدماتی که ارائه می‌شود

  • سرعت بالا

  • پشتیبانی ۲۴ ساعته

  • سطوح دسترسی در پنل هاست برای کاربر

  • ارائه SSL یا همان گواهینامه ایمنی

  • پهنای باند مطلوب و امکان دریافت اطلاعات با توجه به میزان فضای تهیه شده

  • دارای ایمنی بالا

  • امکان فعال کردن دامنه‌های جانبی روی آن

  • امکان ساخت ایمیل‌های جانبی

  • دارای رتبه قابل قبول در بین شرکت‌های ارائه هاست و دامنه

پس در انتخاب هاست هم باید موارد بالا را در نظر بگیرید، حتی پیشنهاد می‌کنیم از افرادی که آشنایی با این مسائل دارند، مشورت بخواهید و در انتخاب خود کمال دقت را به کار ببرید. زیرا هاستی که انتخاب می‌کنید می‌تواند سرنوشت سایت شما را تعیین کند.

تعیین هدف اصلی

درست است که قبل از انتخاب نام برای سایت، معمولا هدف خود را مشخص می‌کنید اما بعد از خرید آن‌ها نیز باید مشخص کنید کسب و کارتان از نوع شرکتی، فروشگاه اینترنتی، وبلاگی یا خبری است. چون قرار است طراحی براساس این موارد انجام شود. حال برای خودتان باشد یا بصورت پروژه‌ای برای دیگران. با توجه به این مرحله می‌توانید به طراحی گرافیک هم فکر کنید.

تهیه پروپوزال برای طراحی سایت

پس از تعیین موارد بالا باید پروپوزالی را تهیه کنید که مراحل کار و اقداماتی را که قرار است انجام دهید در آن بنویسید. این مورد بیشتر برای طراحانی به کار می‌آید که قرار است سایتی را برای مشتری طراحی کنند. با این کار می‌توانید خواسته‌های مشتری را مشخص کنید زیرا معمولا مشتریان شما اطلاعاتی در مورد خواسته‌های خود و نحوه بیان آن ندارند. وقتی پروپوزالی را از مراحل انجام کار و نحوه عملکردتان در همان ابتدای کار ارائه می‌دهید، مسلما راحت متوجه منظور شما شده و می‌توانند در مورد آن صحبت کنند.

طرح اولیه

مسلما باید تصوری از طرح اولیه در ذهن خود داشته باشید. این مرحله نیز جزء شرط‌ های لازم برای طراحی سایت است. هر طراحی می‌تواند تصورات اولیه خود را در فایل فتوشاپ پیاده‌سازی کند یا اینکه در این زمینه از یک گرافیست کمک بگیرد تا طرحی اولیه را برای او ایجاد کند. اصطلاحا به این طرح اولیه mokup می‌گویند.
بسیاری از طراحان این بخش را جدی نمی‌گیرند و همین امر سبب می‌شود کارشان با نظم و اصول پیش نرود و از طرفی ممکن است با شکست نیز مواجه شوند. پس کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند.

استفاده از نرم‌افزارهای تستی در محیط ویندوز 

همانند یک طراح حرفه‌ای باشید! از همان ابتدا، کار را روی هاست اصلی آغاز نکنید. اول از همه یک محیط تستی در کامپیوتر خود ایجاد کنید که این کار با کمک نرم‌افزارهایی مانند Xampp یا Wamp امکان‌پذیر است که به آن لوکال هاست می‌گویند. این نرم‌افزار قابل تنظیم است و می‌توانید سایت خود را روی آن پیاده‌سازی کرده و تست کنید. مثلا برای وردپرس به راحتی می‌توانید وردپرس را نصب کنید و سپس تم مورد نظر را روی آن پیاده‌سازی کنید تا زمانی که تکمیل شود. پس از اتمام پروژه می‌توانید با نرم‌افزارهای انتقال فایل آن‌ها را به هاست اصلی منتقل کنید.

پیاده‌سازی ساختار اصلی

ما از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنیم پس باید اول از همه وردپرس را روی هاست نصب کنیم. چنانچه مرحله قبلی را اجرا کرده‌اید یکی دیگر از شرط‌ های لازم برای طراحی سایت، انتقال محتوا و اطلاعات در هاست اصلی است. سپس نوبت آن رسیده که نمونه کار خود را تست کنید و در محیط اصلی بررسی کنید.

ارائه به مشتری

پس از اینکه اشکالات را در مرحله اول برطرف کردید، نوبت آن می‌رسد که اولین ارائه خود را به مشتری تحویل دهید. یا اگر سایت برای خودتان است بصورت کامل آن را بررسی کنید. هر اشکالی که از چشمتان افتاده و ندیده‌اید را برطرف کنید یا هر آنچه مشتری مدنظرش نیست تغییر دهید. در این بخش در مقابل انتقادات و خواسته‌های مشتری صبور باشید و آن‌ها را بپذیرید. این حق مسلم مشتری شماست و جزئی از شرط‌ های لازم برای طراحی سایت است.

تحویل نهایی 

در گام آخر باید پروژه را بصورت نهایی درآورده و تحویل دهید. یعنی در این مرحله سایت آماده استفاده و انتشار مطالب و محصولات است.

مواردی که در مقاله به آن پرداختیم شرط‌ های لازم برای طراحی سایت است. یعنی کارهایی که یک طراح چه برای خود چه برای مشتری باید در نظر بگیرد تا عملیات طراحی او به موفقیت برسد. قصد داریم در مقالات بعدی بیشتر در مورد کنترل پنل‌ها و نحوه استفاده از آن‌ها صحبت کنیم. اینکه چگونه می‌توان سیستم مدیریت محتوای وردپرس را روی هر یک نصب کرد و باید برای نصب آن چه مراحلی را طی کنیم.

اگر در این مسیر نظرات و پیشنهاداتی دارید، استقبال می‌کنیم.


طراحی سایت اولین قدم برای شروع و راه‌اندازی کسب و کار حرفه‌ای

زمانی که حرف از راه‌اندازی کسب و کار حرفه ای می‌شود پس باید سایتی هم در کار باشد. اینجاست که صحبت از طراحی سایت می‌شود. در واقع گام اول در راه‌اندازی یک کسب و کار خوب طراحی وبسایت است که بسیار هم حائز اهمیت است. این دقیقا همان جاییست که باید به آن توجه ویژه‌ای شود. در حین انجام عملیات طراحی باید خدمات سئو را نیز در نظر گرفت. دقیقا درست متوجه شدید! سئوی وبسایت فقط منحصر به محتوا و مطالبی که تولید می‌کنید نیست بلکه باید در متن طراحی نیز رعایت شود. در مقاله امروز قصد داریم درباره طراحی وبسایت ، فرآیند انجام آن و چگونگی ارائه آن با شما کمی سخن بگوییم.

طراحی سایت

لازم است قبل از ورود در این حوزه، کمی درباره معنی و مفهوم اصلی طراحی سایت صحبت کنیم.

طراحی سایت چیست؟

پاسخ به این سوال چندان ساده نیست. اما اگر بخواهیم بصورت کلی به آن بپردازیم می‌توانیم اینگونه بگوییم که طراحی سایت در واقع فرآیندی است که در آن یک سایت با ظاهری ساده یا گرافیکی ایجاد می‌شود که این طرح مطابق با نوع فعالیت متغیر است. البته تنها به وبسایت‌های جدید مربوط نیست و برای بازسازی وبسایت‌های قدیمی نیز این عملیات صورت می‌گیرد.
حال اگر بخواهیم به این سوال فنی‌تر پاسخ بگوییم این‌چنین است:
طراحی سایت یا Web Design به معنای ساخت و ایجاد یک پایگاه اینترنتی است که قرار است تولید محتوا کند، با ساخت فروشگاه اینترنتی محصولاتی را به فروش برساند یا جنبه اطلاع‌رسانی داشته باشد. در واقع در انجام آن مراحل تولید محتوا، طراحی گرافیکی، کدنویسی و بهینه‌سازی سایت رعایت می‌شود. پس اولین قدم را باید به گونه‌ای درست و استاندارد بردارید که کاربرپسند بوده و پس از ورود اطلاعات وبسایت شما را به صفحه اول گوگل بیاورد. به عبارت دیگر؛ برای اینکه وبسایتتان در گوگل محبوب شود باید از نظر فنی و اصول طراحی نیز استاندارد باشد.

روش‌های طراحی سایت

طراحی سایت روش‌ها و انواعی دارد :

طراحی ایستا

گاهی اوقات تنها نیازمند یک صفحه هستید که با وارد کردن آدرسی به کاربر نشان داده شود. معمولا این صفحات را ایستا می‌نامند و در زمان‌های اولیه روی کار آمدن سایت و طراحی سایت کاربرد داشت. در واقع برنامه‌نویس و طراح شروع به ساخت صفحاتی ایستا و تنها بر پایه کد می‌کردند که پس از اجرا، کسی قادر به تغییر آن نبود مگر یک برنامه‌نویس وارد به کدها. امروزه وجود چنین طرح‌هایی به ندرت به چشم می‌خورد مگر برای ساخت یک صفحه اطلاع‌رسانی یا landing page که اصطلاحا به آن صفحات فرود سایت می‌گویند.

طراحی داینامیک یا پویا

در این نوع طراحی سایت، طرح اصلی کاملا ثابت است اما محتوای آن قابل تغییر است. در واقع امکان تغییر در آن توسط کاربر وجود دارد. یعنی پنل مدیریتی را ایجاد می‌کنند که کاربر به کمک آن می‌تواند مواردی را تغییر دهد. طراحی این مدل وبسایت‌ها کار سختی است زیرا نیازمند طراحی پایگاه داده هستند.

پیش‌نیازهای ضروری در طراحی وبسایت

برای اینکه یک طراح بتواند وبسایتی را طراحی کند مسلما به مواردی از پیش تعریف شده نیازمند است. این موارد عبارت است‌از:

  • ثبت دامنه یا نام تجاری وبسایت

  • خرید هاست یا همان فضای مورد نیاز برای ورود اطلاعات در آن

  • تنظیم دامنه بر روی هاست مورد نظر

  • داشتن نرم‌افزارهای طراحی و ویرایش و کدنویسی

  • داشتن لوکال هاست جهت تست پروژه قبل از انتقال به محیط اصلی

این موارد تقریبا تمام آن چیزی است که یک طراح به آن نیازمند است.

ارتباط طراحی سایت با راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی

طراحی سایت

زمانی که حرف از انجام عملیات کسب و کار در محیط اینترنت می‌شود اولین چیزی که به آن فکر می‌کنیم طراحی سایت و خلق و راه‌اندازی آن است. درست است که برخی افراد با کمک شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام کسب و کاری را راه‌اندازی می‌کنند اما برای رسمیت دادن به آن لازم است وبسایتی داشته باشید.
امروزه ساخت فروشگاه اینترنتی یکی از بیشترین آمارها را در طراحی سایت به خود اختصاص داده است. طراحی فروشگاه اینترنتی فرآیند پیچیده‌تری را نسبت به سایر وبسایت‌ها طی می‌کند زیرا باید تمامی موارد آن درست اجرا شود تا به درستی کار کند.

 

چه افرادی باید در طراحی سایت دخیل باشند؟

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چه افرادی باید در طراحی وبسایت دخیل باشند؟ مسلما طراحی یک سایت حرفه‌ای برای کسب و کارتان کار یک نفر نیست. برای این منظور متخصصین برنامه‌نویس، گرافیست، متخصص تولید محتوا، متخصص سئو و متخصص طراح رابط کاربری باید در کنار هم فعالیت کنند تا یک سایت شکل گیرد.

وظایف هر یک چیست؟

گرافیست: فردی است که برای طرح ظاهری وبسایت نظر می‌دهد و طرح اصلی و بخش‌های مختلف آن شامل: طراحی بنر سایت ، طراحی بنر متحرک سایت،طراحی اسلایدر سایت  سایر خدمات طراحی گرافیک سایت را بصورت موک‌آپ در می‌آورد.

برنامه‌نویس: فردی است که برای بخش‌های مختلف سایت با توجه به طرحی که گرافیست ارائه می‌کند و نیازها و امکانات موجود، کدنویسی را آغاز کرده و برنامه‌ای را ارائه می‌کند.

متخصص طراح رابط کاربری: این شغل مربوط به بخش نگهداری سایت است. طراح رابط کاربری در مورد کاربرپسند بودن طرح و اینکه چگونه باید عملکرد خوبی داشته باشد، کمک می‌کند.

متخصص تولید محتوا: هر وبسایتی برای بخش‌های مختلف نیازمند محتواست. منظور محتوایی است که در هنگام طراحی باید ارائه شود. این محتوا باید به گونه‌ای تولید شود که از نظر سئو مورد قبول باشد.

متخصص سئو: همان‌طور که پیش‌تر گفتیم؛ سئو تنها به محتوای تولید شده برنمی‌گردد. بلکه شما باید کدهای بهینه و سئو شده‌ای را تولید کنید یا باید تصاویری را که به کار می‌برید کاملا بهینه باشند. متخصص سئو این عملیات را برعهده می‌گیرد.

هدف از طراحی یک وب سایت چیست؟

سوال جالبیست اما به آن می‌توان پاسخ‌های متفاوتی داد. اهداف هر طرحی متفاوت است اما پیش‌بینی می‌شود فردی که زمان زیادی را صرف طراحی وبسایت می‌کند و بابت آن هزینه‌ای می‌پردازد، قرار است سرمایه‌گذاری را برای کسب و کار خود ایجاد کند.
برخی افراد برای شرکت خود طراحی سایت را انجام می‌دهند. برخی دیگر برای طراحی، فروشگاه اینترنتی را در نظر دارند. برخی برای تولید محتوا و فروش آن، اقدام به طراحی می‌کنند و…

چگونه می‌توان وب سایتی را طراحی کرد؟

 

اگر خودتان متخصص هستید پس روش کار را می‌دانید و اگر این‌چنین نیست، مسلما باید به متخصصین مراجعه کنید. اما شناخت متخصص خوب و حرفه‌ای که با استانداردهای طراحی آشنا باشد و وبسایت گرافیکی را با توجه به خواسته‌های شما ایجاد کند، کمی دشوار است. مخصوصا در حال حاضر که افراد زیادی در حوزه طراحی وبسایت مدعی هستند. پس اینجاست که باید با وظایف طراح سایت آشنا باشید.

طراحان به صورت فردی یا تیمی باید به دو گزینه Front-end سمت کاربر و Back-end سمت کدها یا به اصطلاح پشت‌صحنه کار مسلط باشد. متخصص Back-end کسی است که به کدها و کدنویسی مسلط بوده و بتواند کار خود را به درستی و با استانداردهای مشخصی پیاده‌سازی کند. و اما متخصص Front-end شخصی است که بر روی بهتر دیدن و به اصطلاح تجربه کاربری کار کند. این شخص برای ایجاد ظاهر کاربرپسند با کدها درگیر می‌شود.

جمع بندی نهایی

برای اینکه یک کسب و کار حرفه‌ای و منحصر به فرد داشته باشید پیشنهاد می‌شود عنصر طراحی سایت را جدی بگیرید. با در نظر گرفتن اصول و قوانین طراحی می‌توانید یک وبسایت کامل به همراه تمامی امکانات داشته باشید که خدمات و محصولات خود را در آن عرضه کنید.
در این مقاله درباره طراحی سایت و مراحل انجام آن، افرادی که در این پروژه دخیل می‌شوند و انواع طراحی صحبت کردیم. چنانچه در این موارد آگاهی داشته باشید تصمیم بهتری را می‌توانید بگیرید.


صفحه 1 از 512345